نوشته شده توسط : الهام

روغن شترمرغ یکی از شگفت انگیز ترین روغن های جهان است

 

ایرانیان و رومی های باستان از روغن شتر مرغ به دو منظور زیبایی و دارویی در درمان زخم، سوختگی استفاده می کردند.

 

روغن شترمرغ از حدود ۳۰۰۰ هزار سال پیش توسط مصریان، رومیان و آفریقایی ها مورد استفاده قرار می گرفته و بیشتر کاربرد آرایشی داشته است. به طوری که راز جذابیت و زیبایی کلئوپاترا ملکه مصر را در استفاده مداوم از روغن شترمرغ دانسته اند.

 

این روغن از لایه های پوست شترمرغ گرفته می شود و بیشتر جنبه آرایشی دارد و کاربرد آن بیشتر به صورت موضعی و بر روی پوست می باشد اما به صورت خوراکی نیز می توان از آن استفاده نمود.

 

مطالعات و تحقیقات بر روی روغن شتر مرغ اثبات کرده است که این روغن جهت کاهش التهاب، درد، التیام بازسازی پوست بسیار مفید است. روغن شتر مرغ به علت دارا بودن اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و ۶ و ۹ که مورد نیاز بدن انسان است و بدن قادر به ساختن این اسید های چرب ضروری نیست و باید روزانه از بیرون بدن تامین شود. این اسید های چرب برای تقسیم ،بهبود و رشد سلولی پوست لازم است.

 

روغن شترمرغ یکی از شگفت انگیز ترین روغن های جهان است که به علت ریز مولکول بودن تقریبا شبیه اسیدهای چرب در پوست انسان است و نیز به جهت دمای ذوب پایین با سرعت فوق العاده ای بدون چربی دادن به پوست، جذب بدن می شود و منافذ پوست را مسدود نمی کند. لازم به ذکر است روغن شتر مرغ غنی از اکسیژن است و به همین علت است که در محل مورد استفاده و یا صدمه دیده باعث افزایش گردش جریان خون می شود.

 

در حقیقت روغن شتر مرغ رازی از رازهای آفرینش است چرا که تنها روغن ریزمولکولی است که هم در تسکین و مدیریت درد و هم در امداد رسانی و بازسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. اثر بخشی روغن شتر مرغ بستگی به عوامل متعدد از جمله سن، وزن و نیاز بیمار دارد.

 

تاثیر روغن شترمرغ بر شادابی پوست

 

روغن شترمرغ حاوی اسید های چرب ضروری نظیر امگا ۳، ۶، ۹ و نیز برخی ویتامینها (نظیر ویتامین A) و اسید های آمینه است که در حفظ سلامت و طراوت پوست بدن انسان تاثیر به سزایی دارد.

 

ترکیب اسیدهای چرب موجود در روغن شترمرغ شباهت بسیار زیادی به اسیدهای چرب موجود در پوست انسان دارد و حتی مولکول های آن کوچکترند و نقطه ذوب آن ها پائین است، لذا سرعت نفوذ آن به پوست انسان بسیار بالاست و بر خلاف سایر کرم های پوستی رایج، منافذ پوستی را مسدود نمی کند.

 

این خصوصیات موجب شده تا از روغن شترمرغ برای تولید انواع محصولات آرایشی بهداشتی نظیر لوسیون ها، شامپو ها، کرم ها و صابونها استفاده گردد. البته از روغن خالص شترمرغ نیز می توان به صورت موضعی استفاده نمود.

 

روغن شترمرغ از زمان های بسیار قدیم برای بهبود بیماری های پوستی مانند درماتیت، اگزما، پسوریازیس و … و نیز سایر مشکلات پوستی مانند لکه های قرمز روی پوست، خراشیدگی ها، خشکی پوست، سوختگی های سطحی، آفتاب سوختگی، ترک لب ها، موهای خشک و … کاربرد داشته است.

 

همچنین می توان خواص زیر را نیز برای آن برشمرد:

 

• لایه بردار و جوان کننده پوست (نرم کننده،روشن کننده و ضدلک).

 

• بهبود شبکه فیبری پوست به دلیل وجود اسیدهای چرب غیر اشباع.

 

• صاف کننده خطوط و چروکهای پوست صورت و گردن.

 

• کمک به بهبود خشکی لب و کبودی و پف زیر چشم و جای جوش.

 

• قویترین برطرف کننده ترکهای پاشنه پا و ترکهای بعد از زایمان و ترکهای چاقی لاغری.

 

• ترمیم جای زخم، سوختگی، بخیه و مشکلات گوشت اضافه.

 

روغن شترمرغ برای ترمیم سوختگی های خفیف و شدید مفید است

 

طریقه استفاده از روغن شترمرغ

 

می دانید که به طور معمول هیچ درمانی برای بیماریهای پوستی شناخته شده وجود ندارد اما این بیماریها می توانند با مصرف روغن بهتر مدیریت شوند و با توجه به سه عامل سن، وزن و نیاز بیمار اثر بخشی روغن جهت بازسازی پوست و نفوذ عمقی در بین لایه های پوست که هر کدام وظیفه ای خاص به شرح زیر به عهده دارند حدود ۷۵ روز زمان لازم است و باید با در نظر گرفتن ۳ عامل کلیدی فوق هر کسی دوز مصرف خود را مشخص کند.

 

به افرادی که از خشکی بیش از حد پوست رنج می برند و پس از استحمام دچار خارش پوست می شوند توصیه می گردد پس از هر بار استحمام صورت و دست های خود را با روغن شترمرغ به خوبی چرب کنند.

 

برای از بین بردن جوش های صورت به مدت ۳-۲ هفته روزی یک مرتبه پس از شست و شو با صابون های غیر محرک، روغن شترمرغ به خوبی در حدود یک دقیقه روی پوست مالیده شود. لکه های پوستی زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند.

 

برای ترک های پاشنه و کف پا روزی دو بار (به خصوص یک مرتبه قبل از خواب ) روغن شترمرغ به خوبی مالش داده شود. حد اکثر در طی سه روز اثرات آن مشهود خواهد بود.

استفاده از روغن شترمرغ بر روی خراشیدگی ها و زخم های پوستی و سوختگی ها روزی سه مرتبه در طی یک هفته تاثیر بسیار مطلوبی در التیام داشته و اثر زخم بسیار کمتری به جا می ماند.

 

اثرات دارویی روغن شترمرغ

 

علاوه بر فواید بیان شده در حوزه زیبایی و سلامت، روغن شترمرغ خواص دارویی هم دارد:

 

• درمان زخم ها و کبودی ها، بریدگی ها و خراشیدگی های پوست

 

• ترمیم سوختگی های خفیف و شدید

 

• درمان زخم بستر و نیش حشرات و خاصیت آنتی هموروئیدی

 

• برطرف کننده ناراحتی ها و التهابات پوستی ( تبخال، تاول، اگزما٬ پسوریازیس، قانقاریا)

 

• تسکین دردهای مزمن و شدید مفاصل (کمردرد، آرتروز، زانودرد،رماتیسم و سیاتیک)

 

• برطرف کننده دردهای ناشی از کوفتگی و کشیدگی عضلات و ماهیچه ها (دررفتگی و رگ به رگ شدن)

 

فواید روغن شترمرغ بر زیبایی !

 

زیبایی و بازسازی پوست: می دانید که به طور معمول هیچ درمانی برای بیماریهای پوستی شناخته شده از قبیل اگزما و پسوریازیس وجود ندارد اما این بیماریها می توانند با مصرف روغن شتر مرغ بهتر مدیریت شوند و با توجه به سه عامل سن، وزن و نیاز بیمار اثر بخشی روغن جهت بازسازی پوست و نفوذ عمقی در بین لایه های پوست که هر کدام وظیفه ای خاص به شرح زیر به عهده دارند حدود ۷۵ روز زمان لازم است و باید با در نظر گرفتن ۳ عامل کلیدی فوق هر کسی دوز مصرف خود را مشخص کند.

 

_ به افرادی که از خشکی بیش از حد پوست رنج می برند و پس از استحمام دچار خارش پوست می شوند توصیه می گردد پس از هر بار استحمام صورت و دست های خود را با روغن شترمرغ به خوبی  چرب کنند.

 

_ برای از بین بردن جوش های صورت به مدت ۳-۲ هفته روزی یک مرتبه پس از شست و شو با صابون های غیر محرک، روغن شترمرغ به خوبی در حدود یک دقیقه  روی پوست مالیده شود. لکه های پوستی زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند.

 

_ برای ترک های پاشنه و کف پا روزی دو بار (به خصوص یک مرتبه قبل از خواب ) روغن شترمرغ به خوبی مالش داده شود. حد اکثر در طی سه روز اثرات آن مشهود خواهد بود.

 

_ استفاده از روغن شترمرغ بر روی خراشیدگی ها و زخم های پوستی  و سوختگی ها روزی سه مرتبه در طی یک هفته تاثیر بسیار مطلوبی در التیام داشته و اثر زخم بسیار کمتری به جا می ماند.

 

_ برای جلوگیری از اثرات زیانبار انواع محصولات آرایشی که عمدتاً از مواد مصنوعی و گهگاه حساسیت زا تولید شده اند توصیه می گردد قبل از خواب و پس از شست و شوی صورت، روغن شترمرغ به خوبی روی صورت مالیده شود.

 

_ افرادی که از درد در ناحیه مچ دست رنج می برند، نظیر کارگرانی که کارهای تکراری با دست انجام می دهند و یا کاربران کامپیوتر و تایپیست ها و بیماران مبتلا  به روماتیسم و درد های کمر و زانو روزانه سه مرتبه روغن شترمرغ را هر بار به مدت سه دقیقه روی ناحیه درد به خوبی مالش دهند. اثرات تسکینی در طی سه تا هفت روز بسته به شدت درد ظاهر خواهد شد.

 

_ ورزشکاران و افرادی که دچار کوفتگی  و کشیدگی عضلانی و یا کشیدگی و التهاب تاندون ها و لیگامنت ها شده اند برای تسکین درد روزی دو مرتبه باید ناحیه را به خوبی و حداقل به مدت پنج دقیقه با روغن شترمرغ مالش دهند و این کار را تا حدود یک هفته ادامه دهند. انجام این کار در هنگام شب و قبل از خواب و بستن ناحیه مذکور با باند کشی نتایج بهتری در پی دارد.

 

نکته آخر: روغن شتر مرغ لایه بردار و جوان کننده پوست و صاف کننده خطوط چروکیده پوست است.

 

تاثیر روغن شترمرغ بر شادابی پوست

 

تاثیر روغن شترمرغ بر شادابی پوست

 



:: بازدید از این مطلب : 614
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام

 

 

دارچین برای افرادی که فقر آهن و پوکی استخوان دارند، مفید است

 

۶ مورد از خواص دارچین 

 

نام علمی دارچین “cinnamomum zeylanicum ” است و سرشار از اسانس که بر اثر حرارت اسانس و رایحه آن کاهش پیدا می‌کند. این اسانس در صورت تازه بودن به رنگ زرد روشن است ولی به مرور زمان و به علت اکسیده شدن به رنگ‌های زرد طلایی و سپس قهوه‌ای مایل به قرمز درمی‌آید.

 

* دارچین موجب آرامش بدن می‌شود دارچین به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومی بدن و انعقاد خون نیز مفید است و مانند گرد و تنتور به صورت دارو به کار می‌رود. دارچین والیوم گیاهی است زیرا در آن ماده‌ای به نام “cinnamodehyde ” که موجب آرامش بدن می‌شود، وجود دارد همچنین برای کاهش تب مفید است. مصرف دارچین برای قوی کردن بدن بسیار مفید است.

 

* دارچین ضد درد و آنتی‌اکسیدان است دارچین گیاهی است که در ایران وجود ندارد و بیشتر از کشورهای شرق آسیا وارد می‌شود. پوسته‌های این درخت دارای اسانس زیادی است و بهترین پوسته دارچین پوست درختان یک تا ۶ ساله است و اگر سن درخت بیشتر از ۶ سال باشد، اسانس گیاه کاهش پیدا می‌کند. بهتر است پوست دارچین تا زمان مصرف، پودر نشود به دلیل اینکه اسانس آن از بین می‌رود همچنین بهتر است پودر دارچین در ظروف شیشه‌ای رنگی نگهداری شود. بدترین ظروف برای نگهداری ادویه‌ها ظروف پلاستیکی است که موجب تبخیر اسانس ادویه می‌شود.

 

دارچین ضددرد، ضدآلرژی، ضدتهوع، آنتی‌اکسیدان، ضدتب، ضدسرطان و قابض (ضداسهال) است همچنین معرق، محرک، کاهنده فشارخون، چربی خون و آرام‌بخش است و برای تقویت معده، نفخ و اسپاسم معده مفید است. این گیاه دارای طبیعت گرم و اشتهاآور است و بهتر است افراد سردمزاج از آن استفاده کنند.

 

می‌توان ۲ تا ۴ گرم از دارچین را به صورت چای مصرف کرد. برای رفع عوارض سرماخوردگی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. اسانس دارچین در ضدعفونی کردن مجاری تنفسی مؤثر است همچنین می‌توان از دارچین روغن ماساژ تهیه کرد که برای دردهای اسکلتی مفید است.

 دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است 

* تقویت‌کننده عضلات رحم هر ۱۰۰ گرم دارچین ۹،۵ گرم آب، ۰،۹ گرم پروتئین، ۳،۲ گرم چربی، ۲۵ میکروگرم ویتامین A، یک هزار و ۲۳۰ میلی‌گرم کلیسم، ۳۸ میلی‌گرم آهن و ۲ میلی‌گرم «روی» دارد. در دارچین آنتی‌اکسیدانی به نام سلنیوم وجود دارد که ضد رادیکال‌های مضر در بدن است و کمبود آن در بدن سبب ضعف ایمنی می‌شود. دارچین برای افرادی که فقر آهن و پوکی استخوان دارند، مفید است همچنین سبب تقویت سیستم گوارش می‌شود. این گیاه همچنین ضد گرفتگی عضلات، ضد عفونی کننده و تقویت‌کننده عضلات رحم است.

 

*گشادکننده عروق خونی دارچین برای تقویت کلیه‌ها مفید است، افزایش‌دهنده جریان خون است و به دلیل داشتن منیزم و پتاسیم می‌تواند باز کننده عروق خونی نیز باشد. دارچین برای دیابتی‌ها بسیار مفید است و موجب کاهش قند خون می‌شود. این گیاه همچنین حاوی ترکیباتی است که عمل انسولین در انتقال گلوکز به سلول‌ها را بهبود می‌بخشد.

 

مصرف دارچین موجب تقویت سیستم گوارش می‌شود همچنین این گیاه ضد گرفتگی عضلات، ضد عفونی کننده و تقویت کننده عضلات رحم است و کلیه‌ها را نیز تقویت می‌کند. دارچین رمز جوانی است و مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگاه می‌دارد، کلیه‌ها را گرم می‌کند، ضعف کمر و پاها را از بین می‌برد و کم خونی را درمان می‌کند.

 

دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است، خاصیت آرام کننده و شادکنندگی دارد و از بسیاری از داروهای آرام‌بخش بهتر است و در حقیقت می‌توان گفت که دارچین، والیوم گیاهی است.

 

*دارچین کاهش‌دهنده تب است از دیگر اثرات دارچین می‌توان به پایین آوردن تب اشاره کرد و حتی امروزه دارچین را به صورت قرص و کپسول درآورده‌اند که به عنوان تب‌بر به کار می‌رود. با نوشیدن یک فنجان چای دارچین می‌توان تب را به سرعت پایین آورد.

 

دارچین رگ‌ها را باز می‌کند و اثر خوبی در گردش خون دارد. اگر افراد، سرما خورده‌‌ هستند و ضعف شدید دارند، چای دارچین بهترین نوشیدنی است.

 

دارچین برای آرامش، تقویت معده و تمیز کردن دستگاه گوارش مفید شناخته شده است و طعم بسیار خوبی دارد. امروزه از دارچین در فرآورده‌های مختلف اعم از خوراکی و آرایشی استفاده می‌شود. یک قاشق چایخوری دارچین ‌حاوی مقداری کلسیم،‌ آهن، فیبر، ویتامین‌های C و K و منگنز و مقدار ۱٫۲ گرم کربوهیدارت‌ است. بنابراین مصرف دارچین به همراه چای بسیار مفید است.

 

* دارچین برای زنان حامله مضر است مضرات خاصی برای دارچین گزارش نشده اما از دوران باستان برای سقط جنین مورد استفاده قرار می‌گرفت. عنوان شده است دارچین باعث ایجاد نقص در جنین می‌شود و زنان باید از مصرف طولانی مدت اسانس آن در زمان بارداری پرهیز کنند. در زمان حاملگی در مصرف دارچین زیاده‌روی نشود همچنین افراد مبتلا به زخم معده نباید از دارچین استفاده کنند زیرا زیاده‌روی در مصرف آن موجب تحریک مخاط می‌شود.

 

منبع:nasrpakiman.com

۶ مورد از خواص دارچین

 

۶ مورد از خواص دارچین

 



:: بازدید از این مطلب : 621
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 خرداد 1397 | نظرات ()