نوشته شده توسط : الهام

ژلاتین از جمله خوراکی‌هایی است که شاید جزو گزینه‌های نخست خوردنی‌های سالم قرار نگیرد اما این ماده خوراکی دارای خواص غیرمنتظره‌ای برای سلامتی است.

خواص ژلاتین برای سلامتی با خواص کلاژن مشابه است زیرا ژلاتین هم حاوی همان آمینو اسیدهاست. ژلاتین از چندین آمینو اسید برخوردار است. آمینو اسیدها موادی هستند که برای تولید پروتئین با هم ترکیب می‌شوند و برای کارکرد صحیح ارگان‌های مختلف و تامین انرژی ضروری هستند.

ژلاتین عمدتا از پروتئین تشکیل شده است. در واقع با جوشاندن استخوان حیوانات، غضروف‌ها و پوست آنها کلاژن گرفته می‌شود و ژلاتین به دست می‌آید. کلاژن پروتئین فیبری است که ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و پوست در حیوانات را به هم مرتبط می‌کند.

زمانی که کلاژن فرآوری شود به ماده‌ای بی‌رنگ و بی‌مزه به نام ژلاتین تبدیل می‌شود. ژلاتین پس از آنکه سرد شود بافتی ژله مانند پیدا می‌کند.

در حالی که بدن انسان برخی از این آمینو اسیدها را تولید می‌کند بسیاری از افراد باید آمینو اسید مازاد مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی تامین کنند.

آمینو اسید موجود در ژلاتین معمولا در استخوان‌ها و ارگان‌های برخی حیوانات پیدا می‌شود. از آنجایی که بیشتر افراد این بخش از بدن حیوانات را مصرف نمی‌کنند افزودن ژلاتین به رژیم‌های غذایی سودمند است.

ژلاتین خواص متعددی برای سلامتی دارد که شامل موارد زیر است:

بهبود سلامت پوست(Skin): کلاژن ظاهر سالم و جوانی به پوست می‌دهد. با بالا رفتن سن بدن به طور طبیعی کلاژن از دست می‌دهد و موجب چین و چروک در پوست می‌شود. به همین دلیل مصرف ژلاتین به عنوان منبعی از کلاژن شیوه‌ای طبیعی برای بهبود ظاهر پوست است.

 

تامین پروتئین(Protein): برخی از پروتئین‌های حیوانی شامل مقدار قابل توجهی چربی ناسالم است. ژلاتین منبع پروتئینی است که حاوی چربی نیست.

کمک به عملکرد سیستم گوارشی: ژلاتین به شکل‌های مختلفی به هضم غذا کمک می‌کند. به طور مثال “گلیسین” موجود در ژلاتین سلامت جداره مخاطی معده را حفظ می‌کند.

تسکین درد مفصلی: کلاژن موجود در ژلاتین درد مفصلی مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهد.

کمک به کنترل قند خون: اگرچه لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود اما نتایج یک بررسی حاکیست گلیسین یکی از آمینو اسیدهای ژلاتین است که کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲ را بهبود می‌دهد.

حفظ سلامت استخوان‌ها: لیسین که در ژلاتین یافت می‌شود به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. این ماده به بدن کمک کرده تا کلسیم را جذب کند که برای حفظ استقامت استخوان‌ها و جلوگیری از تحلیل رفتن آنها لازم است.

بهبود کیفیت خواب: وجود گلیسین موجب می‌شود ژلاتین کیفیت خواب را در برخی افراد بهبود دهد.

کمک به کاهش وزن: وجود پروتئین و کالری پایین در ژلاتین باعث می‌شود فرد احساس سیری کند و در نتیجه موفق به کنترل خوردن و در نهایت کاهش وزن شود.

برخی خواص ژلاتین

برخی خواص ژلاتین



:: بازدید از این مطلب : 984
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام

یک کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو مطالبی را پیرامون تهیه و مصرف رب گوجه‌فرنگی تشریح کرد.

مریم زاهدی از رب گوجه‌فرنگی به‌عنوان یک چاشنی اصلی در تهیه غذاهای ایرانی یاد کرد و افزود: عصاره گوجه‌فرنگی حاوی حجم زیادی از خواص گوجه‌فرنگی مانند انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان لیکوپن است.

 

 

وی تأکید کرد: درجه حرارت پایین و حرارت غیرمستقیم در تولید رب گوجه صنعتی در مقایسه با حرارت بالا و کنترل‌نشده در تهیه رب خانگی باعث کیفیت بهتر رنگ و افزایش میزان لیکوپن در رب گوجه‌های صنعتی می‌شود.

زاهدی ادامه داد: ضمن اینکه معمولاً میزان نمک(Salt) در رب گوجه‌های خانگی معمولاً نامشخص است و در موارد زیادی این میزان بیشتر از حد مجاز آن (۲٪) است و این در حالیست که در برخی موارد دیگر میزان نمک بسیار کم بوده و منجر به مستعد شدن شرایط برای ایجاد آلودگی‌های قارچی زودهنگام می‌شود.

وی تصریح کرد: افزودن هرگونه مواد نگهدارنده، قوام‌دهنده و رنگ به رب گوجه ممنوع بوده و تقلب محسوب می‌شود که این موارد در آزمایشگاه(Laboratory) مواد غذایی مورد آزمون قرار می‌گیرد و موارد تخلف به مراجع قانونی گزارش می‌شود از این رو به مصرف‌کنندگان محترم توصیه می‌شود در صورت مصرف رب گوجه‌های صنعتی حتماً از محصولاتی که دارای پروانه ساخت معتبر از وزارت بهداشت و درمان می‌باشند استفاده کنند.

زاهدی توصیه کرد: در صورت تمایل به تهیه رب گوجه‌فرنگی خانگی ضمن رعایت اصول بهداشتی، این محصول را در حجم کم تهیه کرده و در ظروف درب‌دار شیشه‌ای و در یخچال نگهداری کنند و از خریداری رب‌هایی که تحت عنوان رب خانگی بدون بسته‌بندی و مشخصات هستند جداً خودداری شود.

اصول بهداشتی در مصرف رب گوجه‌فرنگی

اصول بهداشتی در مصرف رب گوجه‌فرنگی



:: بازدید از این مطلب : 613
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام

تصور می‌ شود که خوردن پنیر سبب کاهش هوش و به قولی خنگ شدن‌ می‌شود.

در حالی که متخصصان تغذیه این موضوع را رد کرده و تاکید می‌کنند که این یک باور اشتباه است. پنیر یک ماده غذایی بسیار غنی از پروتئین و کلسیم است و به همین دلیل ماده غذایی با ارزشی محسوب می‌شود. در عین حال یک ماده خیلی خوب برای تامین لبنیات مورد نیاز بدن است.

اگر واقعا پنیر (Cheese)خنگ کند، پس وای به حال فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها که بیش از ۲۰۰ نوع پنیر دارند و به‌طور سرانه، ۱۷ تا ۲۰ کیلو پنیر در سال مصرف می‌کنند!

آیا می‌دانید فقط در ایالت متحده آمریکا، ۲۰۰ نوع پنیر وجود دارد و بیش از دوهزار نوع پنیر مختلف در سراسر دنیا تولید می‌شود؟

در این میان افراد زیادی اعتقاد دارند، پنیر باعث کاهش هوش می‌شود، در پاسخ به این افراد باید گفت پنیر حاوی ماده‌ای به نام تیرامین است که این ماده می‌تواند در صورت عبور از سد خونی مغز وارد مغز شود و کاهش عملکرد ذهنی فرد را در پی داشته باشد، هرچند در عمل باعث کاهش هوش فرد مصرف‌کننده نمی‌شود.

چراکه در بدن ما آنزیم خاصی وجود دارد که به محض تماس با پنیر آن را تجزیه می‌کند و در صورتی که نقصی در عملکرد این آنزیم وجود نداشته باشد و مقادیر پنیری که فرد می‌خورد بیش از ظرفیت خنثی‌سازی این آنزیم نباشد، این آنزیم براحتی می‌تواند از پس مقادیر معمول تیرامین برآید و مانع ورود این ماده به مغز شود.

در این میان از آنجا که آنزیم تجزیه کننده تیرامین پنیر برای انجام عمل خود به مس نیاز دارد، بنابراین اگر بتوانیم مقادیر مورد نیاز مس را در اختیارش قرار دهیم می‌توانیم از کارایی بیشتر آن بهره ببریم. این کار را می‌توانیم با خوردن گردو همراه پنیر انجام دهیم.

 

در واقع از آنجا که گردو حاوی مس است می‌توانیم از این طریق، مس مورد نیاز را تامین کنیم.

مساله دیگر تعادل کلسیم(Calcium) و فسفر بدن است. اگر این تعادل به هم بخورد یعنی مقدار کلسیم بدن از فسفر بیشتر شود این کلسیم اضافی می‌تواند باعث کاهش فسفر در دسترس سلول‌های مغزی شود.

این در حالی است که سلول‌های مغزی به کاهش فسفر حساس هستند و این مساله می‌تواند باعث کاهش عملکرد سلول‌های مغزی شود. این در حالی است که پنیر هر دو ماده معدنی کلسیم و فسفر را دارد ولی میزان کلسیم آن بیشتر است و در صورت مصرف بیش از اندازه آن، این تعادل به هم می‌خورد و مقدار کلسیم از فسفر بیشتر می‌شود.

گردو تا حدی هم حاوی فسفر است که با مصرف آن می‌توانید به فسفر مورد نیاز خود دست پیدا کنید و این تعادل را به حالت اول باز گردانید. پس این مشکل نیز با مصرف گردو قابل حل است.

دلیل اصلی این تصور غلط کجاست؟

این ماده غذایی ازجمله لبنیاتی است که اگر صبح به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار گیرد باعث افت فشار خون و به اصطلاح فرد دچار سردی می‌شود. البته این افت فشار آنقدر نیست که فرد آن را احساس کند ولی اثر خود را می‌گذارد.

به این ترتیب طی زمانی که این افت فشار رخ می‌دهد خون کمتر به سلول‌های بدن ازجمله سلول‌های مغزی می‌رسد و این باعث می‌شود تا چند دقیقه یا چند ساعت اول، مغز تا حدی قدرت تجزیه و تحلیل کمتری داشته باشد و فرد به نظر کمی کم هوش به نظر برسد ولی این قضیه موقت است و با برگشت فشارخون به حد طبیعی خود این مساله نیز برطرف می‌شود.

به این پنج دلیل، پنیر بخورید:

پنیر، یکی از اعضای اصلی خانواده لبنیات است که به خاطر ارزش بالای پروتئینی‌اش، می‌تواند جانشین مناسبی برای گوشت باشد، اما همه فایده‌های پنیر، در پروتئین آن خلاصه نمی‌شود بلکه:

۱- پنیر، دوست خوب دندان‌هاست؛ چون مقدار زیادی کلسیم دارد که باعث از بین رفتن پلاک‌های دندانی می‌شود. پس، اگر از ترس شنیدن خبرهای بدی مثل کرم‌خوردگی و پوسیدگی دندان، از نزدیکی مطب دندان‌پزشک هم رد نمی‌شوید، هر روز صبح، چند لقمه نان و پنیر بخورید؛ البته خوردن پنیر، جای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را نمی‌گیرد. پس، تنبلی هم نکنید!

۲- پنیر، از استخوان‌های شما، مثل جان شیرین مراقبت می‌کند. پیش‌گیری از پوکی استخوان را باید از کودکی آغاز کرد و پنیر، به خاطر داشتن کلسیم، به‌خوبی می‌تواند این وظیفه را برعهده بگیرد.

۳- پنیر و در کل، همه مواد غذایی که کلسیم دارند، به خانم‌های باردار کمک می‌کنند تا زایمان راحت‌تری داشته و بعد از تولد نوزاد هم شیر بیش‌تری برای تغذیه او داشته باشند.

۴- پنیر، یکی از رازهای جوانی است؛ چون سرشار از ویتامین A و B است که پوست شما را مثل یک حبه انگور تازه، نرم، شفاف و درخشان می‌کند؛ البته چون پنیر می‌خورید، نباید انتظار داشته باشید که نور آفتاب، آلودگی هوا، روغن و غذاهای سرخ‌کردنی و…، بر پوست‌تان اثرات منفی نداشته باشند.

پس، علاوه بر استفاده از پنیر، توصیه‌های عمومی برای حفاظت از پوست را هم جدی بگیرید.

۵- پنیر، شما را رویین‌تن می‌کند؛ البته جادوی خاصی در کار نیست. مواد مغذی موجود در پنیر، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به‌خصوص کوچک‌ترها را در برابر ابتلا به بیماری، مقاوم می‌کند.

اگر بهانه یا دلیل بچه‌ها برای نخوردن شیر، تهوع یا دردهای شکمی است، با خیال راحت، پنیر را وارد برنامه غذایی روزانه‌شان کنید؛ چون پنیر، لاکتوز ندارد و باعث ایجاد علایم گوارشی نمی‌شود.

به چه دلیل باید پنیر بخورید

به چه دلیل باید پنیر بخورید



:: بازدید از این مطلب : 654
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام

از آنجایی که در کشور ما، نان بیشترین استفاده را در خانواده کربوهیدرات‌ها دارد، نقش مهمی را در سبد غذایی ایفا می‌کند، لذا باید از هر نظر کامل باشد و ضمن تامین انرژی مورد نیاز بدن، سلامتی افراد را نیز بیمه کند

 

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت:بر اساس اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه کشور بهترین نان برای مصرف، نانی است که از ترکیب آرد گندم و جو درست شده باشد.مهدی شادنوش در خصوص انواع نان‌های مصرفی اظهار کرد: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، نان باید پر فیبر (پر سبوس) و کم نمک باشد تا علاوه بر تامین فیبر (نیاز روزانه انسان به فیبر ۳۰ گرم است) و املاح (آهن، کلسیم، فسفر، روی، منیزیم) مورد نیاز بدن، از بروز بیماری‌های غیر واگیر (چاقی، قند خون، چربی خون، فشارخون(blood pressure)، سکته قلبی، سکته مغزی) نیز جلو گیری کند.

وی افزود: از آنجایی که در کشور ما، نان بیشترین استفاده را در خانواده کربوهیدرات‌ها دارد، نقش مهمی را در سبد غذایی ایفا می‌کند، لذا باید از هر نظر کامل باشد و ضمن تامین انرژی مورد نیاز بدن، سلامتی افراد را نیز بیمه کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از نان‌های کامل و سبوس دار به جای نان‌های با آرد سفید، ضرورت دارد، تصریح کرد: اگر آرد سبوس دار باشد، در این صورت اسید فیتیک سبوس توسط مخمر‌ها در طی تخمیر می‌شکند و خاصیت دفع کنندگی خود را از دست می‌دهد و هضم و جذب آن بهتر شده و خاصیت تغذیه‌ای پیدا می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی(diet therapy) در پاسخ به این سوال که آیا نانی که روی آن سبوس پاشیده باشند؛ برای سلامتی مفید است، گفت: واقعیت این است که سبوس پاشیده شده روی نان خاصیت تغذیه‌ای ندارد و برعکس به دلیل داشتن اسید فیتیک از جذب املاح غذا جلوگیری و باعث دفع آن می‌شود.

شادنوش اظهار کرد: سبوس باید در آرد موجود بوده و تخمیر شود تا خاصیت تغذیه‌ای داشته باشد بنابراین پوسته‌هایی که روی نان می‌پاشند نه تنها خاصیت تغذیه‌ای ندارد بلکه باعث عدم جذب املاح غذا می‌شود.

نان گندم و جو، مقوی ترین نان

نان گندم و جو، مقوی ترین نان



:: برچسب‌ها: نان گندم و جو، مقوی ترین نان ,
:: بازدید از این مطلب : 631
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 شهريور 1396 | نظرات ()