نوشته شده توسط : الهام

دستان شما دارای برخی از حساس ترین گیرنده های لمسی در بدن شما هستند و همه گیرنده های لمسی به وسیله یک شبکه عصبی به مغز شما متصل می شوند.

اگر حتی یکی از اعصاب دست آسیب ببیند، مغز شما ممکن است هیچ کدام از اطلاعات حسی را از دستان شما دریافت نکند. نتیجه؟ شما در دست یا انگشتان دست تان احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی

می کنید.

 

دلایل زیادی برای بی حسی دست ها وجود دارد. به هر حال شما نباید این علامت را نادیده بگیرید:

سندرم تنیس البو یا آرنج تنیس باز: اگر یک تنیسور یا گلف باز هستید، یا فعالیتی می کنید که نیاز به چرخش تکراری دست، مچ دست یا آرنج دارید، شما در معرض خطر این سندرم هستید. به گفته متخصصان انجمن آمریکایی جراحی دست، این سندرم منجر به تضعیف تاندونهای آرنج می شود. این سندرم همراه با درد در آرنج یا ساعد است اما نشانه های اولیه آن همراه با سوزن سوزن شدن و بی حسی دست ها خواهد بود.

سندرم تونل کارپال: یکی از شایع ترین علل بی حس شدن دست ها، سندرم تونل کارپال است. سندرم تونل کارپال در اثر فشرده شدن عصب مدین در مچ بوجود می آید که این ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برای نمونه، این فشره شدن ممکن است در اثر ضربه باشد مثلا در اثر شکستگی انتهای ساعد و یا در اثر خم و راست کردن تکراری و طولانی مدت مچ دست و انگشتان. ابتلا به این سندرم برای کسانی که مدت های طولانی با کامپیوتر کار می کنند، معمول است. معمولا جراحی برای تسکین این عارضه توسط پزشک پیشنهاد می شود.

اختلالات تیروئید: تیروئید شما غده ای پروانه ای شکل است که مسئولیت انواع فرایندهای بدن را بر عهده دارد. کم کاری تیروئید در این میان می تواند به اعصابی که اطلاعات بین مغز و نخاع با سایر نقاط بدن را حمل می کند، آسیب برساند. اگر بی حس شدن انگشت ها را به همراه سایر علائم از جمله ریزش مو، افزایش وزنف احساس سردی مداوم تجربه می کنید، حتما با پزشکتان برای تشخیص اختلالات تیروئید در تماس باشید.

مصرف برخی داروها: مصرف برخی داروها همراه با عوارض جانبی از جمله بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا است. شایع ترین این داروها عبارتند از داروهای شیمی درمانی یا داروهای اچ آی وی/ایدز. اما سایر داروهای رایج مانند داروهای فشار خون یا درمان های پوستی و یا برخی آنتی بیوتیک ها نیز می توانند منجر به این علائم شوند. اگر با مصرف دارو دچار بی حسی در دست ها می شوید، با پزشک تان در مورد تغییر دارو یا کاهش دوز آن مشورت کنید.

کمبود ویتامین ب ۱۲: بدن شما از طریق گوشت، تخم مرغ و لبنیات، ویتامین ب ۱۲ را برای جذب می کند. این ویتامین برای عملکرد اعصاب و تولید گلبول های قرمز خون ضروری است. کمبود این ویتامین منجر به کمخونی ناشی از فقر ویتامین ب ۱۲ می شود. علائم این کم خونی عبارتند از خستگی، عدم تعادل، تنگی نفس، دست و پاهای سرد، سردرد و بی حس شدن دست ها. اگر علائم غیر معمولی دارید و یا یک رژیم گیاهی سخت را دنبال می کنید، یا یک وضعیت بهداشتی دارید که جذب مواد مغذی را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند بیماری سلیاک یا کرون، با پزشک خود در مورد مصرف B12 خود صحبت کنید.

سندرم گیلن باره: این سندرم یک اختلال خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اعصاب شما حمله می کند و باعث سوزن سوزن شدن و خارش دست ها می شود. محققان دقیقا مطمئن نیستند که چرا این سندرم ایجاد می شود. سندرم گیلن باره در هر سنی و هر جنسی بروز می کند و اغلب به دلیل ابتلا به بیماری های تنفسی، آنفلوآنزای معده و یا سایر بیماری های عفونی است. سایر علائم این سندرم عبارتند از احساس بی قراری در انگشتانف ضعف پاها، راه رفتن غیر متعارف، افزایش ریتم قلب، تضعیف کنترل مثانه و یا روده.

دیابت: بی حسی انگشتان دست می تواند ناشی از آسیب عصبی مرتبط با دیابت باشد. در واقع دیابت یکی از شایع ترین علل نوروپاتی محیطی است.

دلیل بی حسی دست ها

 



:: بازدید از این مطلب : 591
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 تير 1398 | نظرات ()